Trening på Condis

Sykkelsesongen er over for min del. Nå er det kun trening på Condis i Lørenskog. Der er det alltid hyggelig.  Gode treningsvenner er gull verdt. Det har jeg virkelig følt det siste halvåret.

Vanligvis trener jeg styrke 3-4 ganger i uka. Nå har jeg også begynt å sykle sammen med gutta. Vi sykler en halvtimes tid hver gang. Jeg blir med et par ganger i uka. Da trener jeg styrke først. Etter fem minutters rolig tråkk, sykler jeg 30 sekunder med høy intensitet, og 90 sekunder rolig. Det gir både kondisjon og fettforbrenning. Jeg tar åtte repetisjoner av dette, og sykler rolig resten av tiden. Godt humør og god prat følger også med.

 

img_20161125_104838

Her går det unna!

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

På sykkel igjen

I år ble det en uke på sykkel i Frankrike, alene. img_20161016_102448

Litt vemodig og rart, men det ble turer både til

Gorbio og St. Agnes. Været var varierende denne

uka i oktober, og det var mye glatte veier pga regn .

MEN utsikten var den samme, og heldigvis også den gode

 følelsen av å se utover havet fra toppen.

 

img_20161020_121254

Publisert i Uncategorized | 3 kommentarer

Er det mulig å få tilbake styrke og muskelmasse i en alder av 68 år?

8.desember 2015 var jeg optimist og skrev følgende

Første gang på gymmen etter hjerteablasjonen på RH på fredag. En gåøkt og en armøkt på 70 i puls. Før fredag har jeg hatt 107 i puls uten å gjøre annet enn å sitte i en stol. Det er deilig å kjenne at hjertet fungerer normalt igjen.

Les videre

Publisert i Rehabilitering, Styrketrening, Uncategorized | 2 kommentarer

(sykkel)Veien til ATRIE FLUTTER

Jeg oppdaget i juli 2015 at jeg sannsynligvis hadde kraftig hjerteflimmer. I alle fall var symptomene de samme. Det hadde kommet gradvis og jeg har sannsynligvis hatt det i et par år uten å være klar over hva det var.

Les videre

Publisert i Rehabilitering, Sykling | 4 kommentarer

St.Agnes en tidlig morgen i 28 grader

Gunnar hopper over syklingen i dag, så da blir det en tur alene. Det bestemte jeg meg for i går. Klokken er 07:00 og morgenkaffen er servert på sengen. Sola sto opp for en time siden, og gradestokken viser allerede 28 grader. Her gjelder det å starte tidlig, for veien opp ligger ikke i skygge.

Det er 9,5km oppoverbakke, 580 høydemetre, gjennomsnitt 7,3 % stigning, maks 8,1% på 1 km.

Har jeg bestemt meg så har jeg bestemt meg. St.Agnes er toppen til høyre når jeg står her på balkongen.

Har jeg bestemt meg så har jeg bestemt meg. St.Agnes er toppen til høyre når jeg står her på balkongen.

Og slik ser ruten ut i Movescount når Suunto klokken har logget den med GPS

Og slik ser ruten ut i Movescount når Suunto klokken har logget den med GPS

Det går greit unna de første kilometerne, men så begynner den seige stigningen. Det er veldig motiverende å ha noen å konkurrere med, og heldigvis er en aldri helt alene. Det er mange som tar denne turen tidlig på dagen. Da er det alltid en rygg å henge seg på. De aller fleste er menn, og ikke alle liker å ha en middelaldrende dame på slep. De trår på, og for noen straffer det seg selvsagt.

Enkelte partier er litt brattere enn andre, og enkelte dager går det litt tyngre enn andre. Det er bare slik det er, og da er det lurt å ha noen triks på lager. Jeg pleier bl.a. å øve meg på å telle oppover og nedover til 100,på fransk. Det er blitt mye fin franskøving på turene opp hit.

Det dufter av blomster og krydder undervegs, og hundene står bak gjerdene sine og bjeffer. Dem liker jeg ikke.

I dag var det 28 grader ved start, og enkelte steder er det hett. Det er bygd høye murer flere steder langs veien, og der står lufta stille. Svetten renner nedover beina og armene.

Rutebussen passerer, og tuter med et morsomt «bert». Sjåføren nikker og smiler.

Jeg har ca. 3.5 km igjen, og passerer to fikentrær som jeg vokter på. Der har vi plukket gode fikener før, men det er ikke bare meg som gjør det. Deretter kommer en lang, seig strekning. Bra utsikten er upåklagelig: Blågrønt Middelhav langt der nede.

I den siste store svingen er det flott utsikt. Der kan en stoppe på vei ned for å ta bilder. Det hadde jeg ikke tid til i dag så her er istedet et gammelt bilde fra denne svingen:

Seig stigning og varme fjellsider. Nå har jeg St.Agnes midt i mot men det er fortsatt 3km igjen.

Seig stigning og varme fjellsider. Nå har jeg St.Agnes midt i mot men det er fortsatt 3km igjen.

Og et fra toppen:

Utsikten er belønning god nok

Utsikten er belønning god nok

På siste delen trengs visst litt franskøving idag. MEN så kom det jammen en spreking forbi. Han hilser og passerer. Akkurat det jeg trengte for motivasjon. Jeg kviknet til, og vips så var jeg oppe.

Det ble ingen ny pers i dag, men ikke så dårlig heller. Nå er det en laaang deilig nedoverbakke hjem.

Treningshilsen Marit

Jevn puls og jevn stigning hele veien opp

Jevn puls og jevn stigning hele veien opp. Men med en kort stopp som dere ser.

Publisert i Sykling | Legg igjen en kommentar

Det er bare å gå en tur

Ja, det er det vi tenker på kvelden når temperaturen beveger seg under 25 grader. Nå begynner det å bli treningstemperatur. Og her har vi ingen unnskyldning.

Godt og varmt men når du likevel svetter og må ta en dusj kan du jo like godt gå en tur først.

Godt og varmt men når du likevel svetter og må ta en dusj kan du jo like godt gå en tur først.

Vi har en 6,8km runde rundt en odde som heter Cap Martin. Det er en turvei i betong og med mange trapper opp og ned. Kombinert med flott natur og flott utsikt.

Vi bruker Suunto pulsklokker som måler både puls, fart, km og høydeforskjeller.

Vi bruker Suunto pulsklokker som måler både puls, fart, km og høydeforskjeller.

Det er bare å legge ivei og nyte turen. Og trapper og gjerder kan benyttes til utfall, to trinn i slengen eller litt lette armhevinger.

Med utsikt mot Monaco

Med utsikt mot Monaco

Ta to trinn av gangen så får du skikkelig trening av rumpe og lår

Ta to trinn av gangen så får du skikkelig trening av rumpe og lår

Utfall med båt i sikte kan jo være navnet på denne øvelsen ;-)

Utfall med båt i sikte kan jo være navnet på denne øvelsen😉

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Treningssommeren 2015

Nytt år og nye muligheter. Vi kom hit til Menton sent på kvelden 30.juni oog allerede dagen etter syklet vi Menton – St.Agnes før frokost. Måtte bare teste formen. For Gunnar var dette en test på sykkelformen i starten på ferien. Marit har bare gått og gledet seg noen uker til å komme seg på sykkelsetet. Denne første økten gikk overraskende bra på tross av at gradestokken viste 27grader.

Vi deler uken inn i 3 dager med bakketrening på sykkel og 3 dager med styrketrening på Narev’s Club (tidligere Univers gym). Vår første styrkeøkt ble gjennomført 2.juli i 27 graders varme. I et lokale uten aircondition men med dørene åpne.

Dagen etter var det bare Gunnar som tok morgenøkten opp til St.Agnes. Marit fikk en forkjølelse etter flyturen ned på tirsdag og den ble bare værre og værre de første dagene. Marit sto også over styrkeøkten på lørdag og sykkeløkten på søndag. Da tok Gunnar turen opp til La Turbie og opplevde at formen er oppadgående. Veldig fornøyd med uken.

20150705-IMG_20150705_102938

Morsomt å trene i vakre omgivelser. Jeg har vært oppe på toppen til høyre i bildet og er på vei hjem. Monaco er under meg.

Løypeprofiler vi kommer til å bruke gjennom sommeren:

  • Menton – Gorbio:
    6,4km, 335 høydemetre, gjennomsnitt 4,8 % stigning, max 5,2 % på 1km.
  • Menton – La Turbie:
    11,5km, 431 høydemetre opp til 478moh, gjennomsnitt 4,4 % stigning, max 8,1 % på 1km.
  • Menton – St. Agnes:
    9,5km, 580 høydemetre, gjennomsnitt 7,3 % stigning, max 8,1 % på 1 km.
  • Menton – Col de la Madone:
    14,7km, 920 høydemetre, gjennomsnitt 7 % stigning, max 9,1 % på 1km.
  • Sospel – Col de Braus:
    11,6km, 700 høydemetre opp til 1007moh
  • Sospel – Col de Brouis:
    14km, 600 høydemetre opp til 879moh
  • Sault – Mont Ventoux:
    26km Se egen artikkel Fra Sault til toppen av Mont Ventoux
Publisert i Styrketrening, Sykling | Legg igjen en kommentar