Januar

Føler du deg oppblåst, tung, daff etter jula? Du er ikke alene. Etter mye fet og tungt fordøyelig julemat, er det ikke noe rart at man kjenner på seg at nå er det nok.Det er derfor det er så mange på treningssentrene på denne tida, men på langt nær de fleste holder ut veldig lenge.

Selvsagt skal man kose seg med alt det gode jula har å by på, men jula behøver jo ikke vare langt utover i januar!  Klarer du ikke å la restene være, så fjern dem!

Julematrester kan fryses, og kaker og annet godt kan du fjerne . Sett det et sted du ikke har så lett tilgang til om du ikke klarer å holde deg unna.

Så var det treningen da. Ikke ha mål som er uoverkommelige og altfor ambisiøse. Da går du lei. Kortsiktige lettoppnåelige mål er tingen. Begynner du på treningssenter, er det lurt å trene sammen med noen som også vil ha resultater. Bruk tida til trening, ikke til prating i tide og utide. Fortell noen om målet ditt, da er det lettere å holde motet oppe.Du vil jo gjerne at de skal vite at du klarte målet ditt……eller?

Litt trening   er bedre enn ikke noe. Ta en uke om gangen, og noter deg hva du klarte. Uka etter klarer du kanskje litt mer. La de første ukene være tilvenningsuker. Du vil selvsagt bli støl, men det er ikke farlig. Begynn lett, og med mange repetisjoner. Uansett hvor travelt du har det, klarer du å få inn litt trening om du virkelig vil.Skal du samtidig få av en kilo eller to, så husk at du ikke må belønne deg med «noe godt» i form av sjokolade eller annen snop etter treningen. Som drikke trenger du bare vann.  Skal du og venninnen på kafe etter treninga, så kan du jo ta svart kaffe istedetfor kaffe latte (som gir mange unødvendige kalorier).

Trening kan bli morsomt om du kommer over den første kneika. Du kan hvis du virkelig vil. God trening da…………..og lykke til med et aktivt år!

Reklamer
Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

JULEPRESANG

Gi en julepresang til noen du er glad i. En presang som kanskje kan inspirere til et sunnere og sterkere liv, i god form og med god helse.

Send meg en mail om du er interessert.

Hilsen Marit

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Trening og trening.

I september og januar fylles treningssenterne opp av entusiastiske nye medlemmer som skal gjennomføre sine gode forsetter: Bli slank og komme i form, helst superform, på kort tid!

Nå er det november, og flere har allerede gitt opp. Grunnen? Jo, de får jo ikke fremgang, OG SIER : DET HJELPER JO INGEN TING! Da tenker jeg: Det er ikke så rart. Mange går fra det ene apparatet til det andre, og gjør litt her og der, noen går sammen og bruker mesteparten av tida på å prate eller vente, mange vet ikke engang hvilke muskler de trener ved de forskjellige apparatene. OG mange gjør øvelsene feil!!

Er det noe rart de ikke får fremgang!? Trening  handler om å bli bedre på det du trener på, uansett om det er styrke eller kondisjon. Dersom du ikke har en klar formening om hva du vil forbedre, eller vet hvilke øvelser du må velge, da blir du ikke bedre.

Du må slite litt for å bli bedre, det krever innsats, og du må utsette musklene for en belastning de ikke er vant med. Det er en god investering å spandere på seg noen timer med en PT hvis du er usikker. Da lærer du å bruke apparatene riktig. I bøkene våre, Styrketrening og kosthold for voksne mannfolk,og Styrketrening og kosthold for voksne kvinner, står alt du trenger av øvelser.

Du må sette deg et MÅL for treningen, for hver uke eller hver måned. Et mål som er oppnåelig. Klarer du ikke EN armheving, kan målet være å klare nettopp det. Deretter må du trene de riktige øvelsene i forhold til målet ditt. Du får fremgang dersom du virkelig vil! Men husk, du må ha litt tålmodighet, det er ikke gjort på to uker å komme i superform.  Bruk 3-4 øvelser hvergang du trener en muskel eller muskelgruppe. Serier og repetisjoner tilpasses hvilket mål du har.

Alt dette finner du i bøkene våre…kanskje en julepresang til deg selv?

Lykke til, og god trening også i november og desember. Det gjør så godt for kropp og sjel, og tenk hvor fornøyd du kan være med deg selv!

Publisert i Uncategorized | 1 kommentar

Høsten er kommet.

IMG_20171024_111551Det er høst, og jeg har hatt noen fine uker Frankrike. Det er slik jeg forlenger sykkelsesongen når gradene synker hjemme. Her har det vært utrolig flott vær i tre uker, ikke regn i det hele tatt, og ca 22 grader. Da kan man ikke klage. Det har blitt mange sykkelturer på kjente og ukjente veier, og noen turer på beina. Fra jeg var her sist, har jeg bevisst trent sykkelstyrke. Det har lønt seg.  Bakkene er like lange og bratte, men beina har vært mye bedre, og pusten også.

IMG_20171020_095430Målet er fjellet langt der oppe.

Om høsten er det mye veiarbeid, slik også denne gangen. Det er blitt noen nye veier å utforske pga dette. Litt irriterende er det når veien plutselig er stengt, men en får ta omveiene med humør og tenke at dette er trening.  Det er en god følelse å vite at en har presset kroppen litt. Ettermiddagen har jeg tatt på stranda. Der har det ikke vært mange, men det er også helt greit.

IMG_20171018_142250

Her er det seilerskole for barn.

Det har også blitt noen runder rundt odden Cap Martin. Veiarbeid og stengte veier gjorde at jeg gikk rundt halvøya og tilbake samme vei. Det blir til sammen  8,9 km fra her jeg bor. Da går jeg i raskt tempo. Her er det trapper både oppover og nedover som er fine å løpe i, eller ta to i slengen der det er mulig . Det er mange som bruker denne kystveien både til tur og til trening, men de aller fleste har allikevel tid til et»Bonjour» når de passerer.

hdr Vakkert og vilt.

 

 

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Mat må man ha….

Jeg er et frokostmenneske. Jeg spiser alltid frokost. Det har vært endel diskusjoner om hvor viktig frokosten er, ikke alle har matlyst om morgenen. Det kommer jo an på hva man skal foreta seg de neste timene. Her i Frankrike sykler jeg 9-14 km oppover i 28 grader om morgenen. Da sier det seg selv at en MÅ spise frokost.JEG må i alle fall det.

Jeg sverger til havregryn med melk, litt frukt og kanskje noen rosiner oppi. Da holder jeg lenge. På turen har jeg bare vann med meg. Noe mer trenger jeg da ikke.

IMG_20170827_190302Jeg har med meg havregryn fra Norge, for jeg synes den norske er bedre.Vel tilbake er det nesten lunsjtid. Her nede spiser jeg mye skinke. En salattallerken med skinke, egg, tomater og noen valnøtter…..deilig, pluss en skive grovt brød.Brødet er ikke så veldig grovt akkurat, men det er flere kornslag i det i alle fall.

IMG_20170827_190206…….og så må jeg jo løse en sudoku……….

Andre ganger blir det omelett med masse skinke, og tomater som smaker såå godt her.

Mellommåltider kan det bli, og da er frukt, youghurt, rå grønnsaker godt.IMG_20170827_190119Jeg elsker rå gulrøtter!  Middagen blir hva jeg har lyst på akkurat den dagen, kylling, karbonader, svinekoteletter med søtpotetmos……..alltid mye grønnsaker.  Jeg har for det meste kuttet ut poteter og ris . Jeg fyller heller opp med grønnsaker og proteinkilden, som alltid veier fra 150 gram og opp til 200 gram.

Og dersom noen lurer…ja jeg tar meg en skikkelig godte-spise-dag en gang i uka.

 

Publisert i Uncategorized | 2 kommentarer

Fort nedover….

Nei, det er ikke jeg som har kjørt fort nedover…Det er sykkelformen som går fort nedover når du ligger på latsiden et par måneder. Jeg har bare syklet lett uten særlig utfordringer hjemme, på terrengsykkel og for det meste asfalt.  Så første turen gikk tungt denne gangen. Heldigvis vet jeg at den (FORMEN)går fort opp igjen også!  Syns også at varmen har vært litt plagsom, men luftfuktigheten er høy nå, og det er nok grunnen.

Første dag denne gangen syklet jeg først til Gorbio(som vanlig), og deretter helt ned og opp mot St Agnes. Når viljen er sterkere enn forstanden, måtte det straffe seg. Pauser på veien ,og tanken om å snu!!!Sure lår resten av dagen og dagen etter. Heldigvis er det alltid noe oppmuntrende å se eller høre, som dette korpset som ble fraktet rundt i lastebil . De stoppet ved bussholdeplasser og husklynger , og der ble det muntre låter.

IMG_20170819_092312

Et par flotte ørner svevde over meg denne dagen.

IMG_20170816_104318

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Col de la Madone

Col de la Madone i sol og vindstille, ikke noe er bedre.  Fra St. AGNES er det greit et stykke. Det SER ikke bratt ut, men stigningen merkes!! Men det er ikke uoverkommelig. Flere syklister er på veien idag, noen oppover i samme retning, og noen som har syklet fra den andre siden, fra La Turbie. De har langermete jakker , så der har det nok vært kjølig på skyggesiden. Jeg er tidlig ute idag, og her er sola bare deilig.

Jeg vet jo hvor det er brattest, og derfor tar jeg en liten stopp for å ta bilde.                                                                                                                                                                       IMG_20170607_120124

Det har rast ut steiner fra de bratte sidene enkelte steder, og jeg minner meg på å være oppmerksom på vei ned. Det går ganske fort nedover, og av og til kommer det biler som passerer . Ikke er det særlig bred vei heller.

Vel oppe , og det er bare å nyte utsikten over fjellene i det fjerne.

IMG_20170607_110506

Før var det et stedsnavn-skilt her. Det tok noen som souvernir for noen år siden, og nå er det istedet kommet opp en minneplate over falne fra krigens dager.

IMG_20170607_113909.jpg

Her går det også turstier for dem som vil ta beina fatt.

IMG_20170607_113947.jpg

Ja, da er det bare å trille hjem…..Det er deilig det, men ofte medfører det litt krampe i fingrene av bremsingen. Jeg er ikke så tøff nedover, og bremser opp i hver sving…..men det går fortere etterhvert .  Det er ikke lurt å nyte utsikten uten å stoppe, så da har jeg en god grunn til det.

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar