Er det mulig å få tilbake styrke og muskelmasse i en alder av 68 år?

8.desember 2015 var jeg optimist og skrev følgende

Første gang på gymmen etter hjerteablasjonen på RH på fredag. En gåøkt og en armøkt på 70 i puls. Før fredag har jeg hatt 107 i puls uten å gjøre annet enn å sitte i en stol. Det er deilig å kjenne at hjertet fungerer normalt igjen.

Les videre

Publisert i Rehabilitering, Styrketrening, Uncategorized | 2 kommentarer

(sykkel)Veien til ATRIE FLUTTER

Jeg oppdaget i juli 2015 at jeg sannsynligvis hadde kraftig hjerteflimmer. I alle fall var symptomene de samme. Det hadde kommet gradvis og jeg har sannsynligvis hatt det i et par år uten å være klar over hva det var.

Les videre

Publisert i Rehabilitering, Sykling | 3 kommentarer

St.Agnes en tidlig morgen i 28 grader

Gunnar hopper over syklingen i dag, så da blir det en tur alene. Det bestemte jeg meg for i går. Klokken er 07:00 og morgenkaffen er servert på sengen. Sola sto opp for en time siden, og gradestokken viser allerede 28 grader. Her gjelder det å starte tidlig, for veien opp ligger ikke i skygge.

Det er 9,5km oppoverbakke, 580 høydemetre, gjennomsnitt 7,3 % stigning, maks 8,1% på 1 km.

Har jeg bestemt meg så har jeg bestemt meg. St.Agnes er toppen til høyre når jeg står her på balkongen.

Har jeg bestemt meg så har jeg bestemt meg. St.Agnes er toppen til høyre når jeg står her på balkongen.

Og slik ser ruten ut i Movescount når Suunto klokken har logget den med GPS

Og slik ser ruten ut i Movescount når Suunto klokken har logget den med GPS

Det går greit unna de første kilometerne, men så begynner den seige stigningen. Det er veldig motiverende å ha noen å konkurrere med, og heldigvis er en aldri helt alene. Det er mange som tar denne turen tidlig på dagen. Da er det alltid en rygg å henge seg på. De aller fleste er menn, og ikke alle liker å ha en middelaldrende dame på slep. De trår på, og for noen straffer det seg selvsagt.

Enkelte partier er litt brattere enn andre, og enkelte dager går det litt tyngre enn andre. Det er bare slik det er, og da er det lurt å ha noen triks på lager. Jeg pleier bl.a. å øve meg på å telle oppover og nedover til 100,på fransk. Det er blitt mye fin franskøving på turene opp hit.

Det dufter av blomster og krydder undervegs, og hundene står bak gjerdene sine og bjeffer. Dem liker jeg ikke.

I dag var det 28 grader ved start, og enkelte steder er det hett. Det er bygd høye murer flere steder langs veien, og der står lufta stille. Svetten renner nedover beina og armene.

Rutebussen passerer, og tuter med et morsomt «bert». Sjåføren nikker og smiler.

Jeg har ca. 3.5 km igjen, og passerer to fikentrær som jeg vokter på. Der har vi plukket gode fikener før, men det er ikke bare meg som gjør det. Deretter kommer en lang, seig strekning. Bra utsikten er upåklagelig: Blågrønt Middelhav langt der nede.

I den siste store svingen er det flott utsikt. Der kan en stoppe på vei ned for å ta bilder. Det hadde jeg ikke tid til i dag så her er istedet et gammelt bilde fra denne svingen:

Seig stigning og varme fjellsider. Nå har jeg St.Agnes midt i mot men det er fortsatt 3km igjen.

Seig stigning og varme fjellsider. Nå har jeg St.Agnes midt i mot men det er fortsatt 3km igjen.

Og et fra toppen:

Utsikten er belønning god nok

Utsikten er belønning god nok

På siste delen trengs visst litt franskøving idag. MEN så kom det jammen en spreking forbi. Han hilser og passerer. Akkurat det jeg trengte for motivasjon. Jeg kviknet til, og vips så var jeg oppe.

Det ble ingen ny pers i dag, men ikke så dårlig heller. Nå er det en laaang deilig nedoverbakke hjem.

Treningshilsen Marit

Jevn puls og jevn stigning hele veien opp

Jevn puls og jevn stigning hele veien opp. Men med en kort stopp som dere ser.

Publisert i Sykling | Legg igjen en kommentar

Det er bare å gå en tur

Ja, det er det vi tenker på kvelden når temperaturen beveger seg under 25 grader. Nå begynner det å bli treningstemperatur. Og her har vi ingen unnskyldning.

Godt og varmt men når du likevel svetter og må ta en dusj kan du jo like godt gå en tur først.

Godt og varmt men når du likevel svetter og må ta en dusj kan du jo like godt gå en tur først.

Vi har en 6,8km runde rundt en odde som heter Cap Martin. Det er en turvei i betong og med mange trapper opp og ned. Kombinert med flott natur og flott utsikt.

Vi bruker Suunto pulsklokker som måler både puls, fart, km og høydeforskjeller.

Vi bruker Suunto pulsklokker som måler både puls, fart, km og høydeforskjeller.

Det er bare å legge ivei og nyte turen. Og trapper og gjerder kan benyttes til utfall, to trinn i slengen eller litt lette armhevinger.

Med utsikt mot Monaco

Med utsikt mot Monaco

Ta to trinn av gangen så får du skikkelig trening av rumpe og lår

Ta to trinn av gangen så får du skikkelig trening av rumpe og lår

Utfall med båt i sikte kan jo være navnet på denne øvelsen ;-)

Utfall med båt i sikte kan jo være navnet på denne øvelsen😉

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Treningssommeren 2015

Nytt år og nye muligheter. Vi kom hit til Menton sent på kvelden 30.juni oog allerede dagen etter syklet vi Menton – St.Agnes før frokost. Måtte bare teste formen. For Gunnar var dette en test på sykkelformen i starten på ferien. Marit har bare gått og gledet seg noen uker til å komme seg på sykkelsetet. Denne første økten gikk overraskende bra på tross av at gradestokken viste 27grader.

Vi deler uken inn i 3 dager med bakketrening på sykkel og 3 dager med styrketrening på Narev’s Club (tidligere Univers gym). Vår første styrkeøkt ble gjennomført 2.juli i 27 graders varme. I et lokale uten aircondition men med dørene åpne.

Dagen etter var det bare Gunnar som tok morgenøkten opp til St.Agnes. Marit fikk en forkjølelse etter flyturen ned på tirsdag og den ble bare værre og værre de første dagene. Marit sto også over styrkeøkten på lørdag og sykkeløkten på søndag. Da tok Gunnar turen opp til La Turbie og opplevde at formen er oppadgående. Veldig fornøyd med uken.

20150705-IMG_20150705_102938

Morsomt å trene i vakre omgivelser. Jeg har vært oppe på toppen til høyre i bildet og er på vei hjem. Monaco er under meg.

Løypeprofiler vi kommer til å bruke gjennom sommeren:

  • Menton – Gorbio:
    6,4km, 335 høydemetre, gjennomsnitt 4,8 % stigning, max 5,2 % på 1km.
  • Menton – La Turbie:
    11,5km, 431 høydemetre opp til 478moh, gjennomsnitt 4,4 % stigning, max 8,1 % på 1km.
  • Menton – St. Agnes:
    9,5km, 580 høydemetre, gjennomsnitt 7,3 % stigning, max 8,1 % på 1 km.
  • Menton – Col de la Madone:
    14,7km, 920 høydemetre, gjennomsnitt 7 % stigning, max 9,1 % på 1km.
  • Sospel – Col de Braus:
    11,6km, 700 høydemetre opp til 1007moh
  • Sospel – Col de Brouis:
    14km, 600 høydemetre opp til 879moh
  • Sault – Mont Ventoux:
    26km Se egen artikkel Fra Sault til toppen av Mont Ventoux
Publisert i Styrketrening, Sykling | Legg igjen en kommentar

Marit Lie, norgesmester i Bodybuilding +60 år

Marit Lie Norwegian Champion Bodybuilding +60 years

Marit Lie. UPBF Norgesmester i Ms. Physique + 60 år

NÅ har også jeg gjort det. Stått på scenen i en alder av 66! Hadde noen sagt det til meg i sommer, hadde jeg sagt: «Aldri i livet!». Men, da Gunnar påstod at jeg IKKE ville klare å gå på streng diett i 3 måneder, så visste han jo hvor sta jeg er. Så visst skulle jeg klare dietten, og også IKKE spise snop annet enn lørdager!

Da var jeg i gang med 3 måneder oppkjøring til UPBF NM Open i Larvik 15. november

Dermed startet jeg veiing av all mat jeg spiste. Hvert måltid og hver dag i 3 måneder. Jeg skulle ned ca3,5 kilo for å komme i form. Det er jo ikke mye, tenkte jeg, men det gikk saktere enn jeg hadde trodd på forhånd.

Det var lite endring av vekt første uka, og andre uka. Det var da fælt da! Gammelt fett er standhaftig. 1200 kalorier pr dag høres ikke mye ut, men med nok proteinrik mat er det nok til ikke å føle sult I DET HELE TATT. Ettersom ukene gikk, forsvant det 2-300 gram hver uke. Fettprosenten sank også, og da ble jeg skikkelig inspirert. Det hjalp også at Gunnar var en god Coach som ga mye positiv tilbakemelding.

Konkurransediett

Noen vil vel tro at maten blir fryktelig kjedelig, men det er mye godt du kan spise som er rikt på protein og fattig på karbohydrater og fett. Litt fett må en ha, men bare det gode fettet, fra f.eks. fisk og nøtter.

Dietten var streng fra søndag til fredag.
Frokost: Havregryn, havrenøtter, ekstra lett melk og litt proteinpulver.
Lunsj: Salat med mye reker eller skinke.
Middag: Fisk, kylling, kalkun, karbonadekaker, levergryte. Mye magert og proteinrik mat. Under hele dietten har jeg kuttet ut både ris og poteter. I stedet har tallerknene bestått av masse grønnsaker. Det har ikke vært noe savn, så det har jeg tenkt å fortsette med.
Mellommåltider: Skyr, noen mandler, en frukt.

Nei, jeg har ikke sultet, og det rare er at det evinnelige søtsuget jeg har hatt i alle år (sånn ved halv 9 tiden om kvelden) var helt borte!!

Marit Lie. Norwegian Champion in category Ms. Physique + 60 years

Marit Lie. UPBF Norgesmester i klassen Ms. Physique +60 år

Lørdag var det «spis hva du vil-dag».

Til å begynne med kjøpte jeg masse godterier, men en orker ikke så mye en tror. At jeg skulle ha smågodt igjen, og måtte gjemme til uka etter ville jeg aldri trodd jeg skulle oppleve. Lørdag spiste jeg mer havregryn til frokost, stor lunsj med ristet brød og godt pålegg. Andebryst til middag var etterlengtet høydepunkt. Søndag morgen var det «back to Basic».

4 uker igjen til konkurranse

Grøss og gru: Når fett forsvinner, blir det skinn til overs. Ikke pent, nei dette blir ikke bra tenkte jeg. Dessuten går det visst ikke an å få bort fettet fra lårene!!!
Skal jeg gi blaffen? Da får jo Gunnar rett da….. På`n igjen. Jeg gir meg ikke.

Kardio (fettforbrenningstrening) er tingen. Hver morgen fra nå gikk jeg på crosstrainer og brukte 500 kalorier før frokost. Det tok ca. 40 minutter. Fin musikk gjør det helt ok å traske på en slik maskin. Vår står på kontoret/gjesterommet, og har utsikt til folk som lufter hunder og følger barn til skole og barnehage. Til samme tid hver dag.
Det er mye fokus på riktig mat, men selvsagt er det trening på gymmen nesten hver dag også.

Anita Hellerud, Rita Immerstein, Wenche Berger, Marit Lie

Lineup UPBF Woman Bodybuilding. From Left: Anita Hellerud (52), Rita Immerstein (42), Wenche Berger (52), Marit Lie (66)

Styrketrening

Etter som ukene gikk ble det lettere trening, bare en gjennomgang av ulike muskelgrupper. Beina fikk nok gjennom all gåingen på crosstraineren om morgenen.

Derfor konsentrerte jeg meg om musklene i overkroppen.
Ryggen: Varierte mellom bredt nedtrekk, lav roing i kabelapparat, hantelroing, chins, foroverbøyd stangroing.
Armene: Bicepscurl med hantler og stang, chins, dips, kickback, stående tricepspress.
Skuldre og bryst har jeg trent litt forsiktig pga vond skulder: Armhevinger, fronthev, sidehev med hantler, alternerende armheving og hantelroing.

Jeg merket at energien ikke var helt på topp de siste 2 ukene. Men om en tar det lett så forsvinner jo ikke musklene så fort. Det viktigste var å kjenne at du hadde brukt kroppen. 45 minutter på gymmen var nok. Ved siden av dette har jeg hatt trening av en gruppe damer en gang pr uke. Da gir jeg alt en time.

Lineup

Lineup UPBF Woman Bodybuilding. From Left: Anita Hellerud (52), Rita Immerstein (42), Wenche Berger (52), Marit Lie (66)

Jeg har lært mye om effekten av å ha kontroll på kostholdet

Det er mye å lære om mat når en nøye måler og noterer næringsinnhold i alt en spiser og drikker. Det blir noen oops-opplevelser. Hjemmebakt knekkebrød f.eks. har veldig mye karbohydrater, fett og kalorier. Annet knekkebrød er det også stor forskjell på. Jeg elsker jo kiwi og bananer, men valgte appelsin i stedet. Laks er godt, men torsk og sei er mye magrere og like godt. Det ble mye fisk på slutten. Mange varianter av torsk bakt i ovn.

Etter hvert kom formen til syne, skinnet dro seg sammen, motet steg og Gunnar heiet fra sidelinja.

Så kom den siste uka. Vann-uka
Drikke mer og mer vann flere dager i strekk. På torsdagen før lørdagens konkurranse drakk jeg ca. 5,5 liter. På denne måte trente jeg opp kroppen til å drenere mye vann. DET gikk bra, men dagen før konkurransen var det å kutte mest mulig vann. Fra torsdag kveld drakk jeg nesten ingenting frem til konkurransen lørdag kl. 15:00. Det var vanskelig! Det hjelper ikke å spise masse godt når en ikke skal drikke. Men effekten var svært så synlig. Vannet forsvant fra underhudsfettet og musklene ble mer og mer tydelige. Jeg begynte å bli klar for scenen.

Jeg kom meg gjennom disse dagene, og SÅ var Dagen der. Det ble en utrolig hyggelig og morsom opplevelse. Så mange hyggelige mennesker som smilte og oppmuntret en debutant på 66. Ja, jeg kom meg igjennom, veldig fornøyd. Nå har jeg gjort dette også!!
Jeg ble Norgesmester i bodybuilding (Ms. Physique) i klassen +60 år!

Jeg har fulgt min egen oppskrift

Jeg har ikke gjort annet enn det jeg har skrevet om i boken «Styrketrening og kosthold for voksne kvinner». Ingen ekstra lure triks.

Alle bildene er tatt av fotograf John Andresen <studio@johnandresen.no>

Publisert i Styrketrening | 3 kommentarer

Marit og Gunnar sykler Bedoin – Mont Ventoux

Gunnar og Marit sykler Bedoin - Mont Ventoux

Mont Ventoux

Hotellet i Bedoin bestilte vi allerede i april. At vi skulle sykle den tøffeste ruten opp bestemte vi oss for allerede i fjor. Da syklet vi den enkleste ruten fra Sault og opp til toppen. Vi hadde planlagt å sykle fra Bedoin, men et voldsomt uvær natten før førte til at veien nesten var ufremkommelig. Det ble en dags utsettelse og endret rute.

Les videre

Publisert i Sykling | 2 kommentarer