En sommer er over

Og hvilken sommer,i alle fall her på Østlandet. Jeg har også vært i Frankrike et par ganger denne sommeren. Der var temperaturen behagelige 24-30 grader, og der som her sa de at dette ikke var normalt. Jeg må innrømme at det var godt å komme hjem til høsttemperatur nå midt i september.

Det blir selvsagt mye sykling i Frankrike, men i år har jeg også tatt flere turer på beina. Rundt odden Cap Martin er det en kystvei, med klipper og forvridde trær.

På vei mot Monaco tar det av en vei oppover mot gamlebyen i Roquebrune. Den var verdt å prøve. Selvsagt er det trapper her, mange trapper, og turveien krysser bilvei på to steder. Akkurat der veien tar av , er det en gammel vannpost hvor en kan fylle opp vannflaska. Det kan være lurt, for bratt er det og svett og tørst blir du ,selv om det denne dagen var behagelig temperatur.

Når en kommer opp må en jo se på den flotte utsikten og ta en runde i sjarmerende smug.

Deretter er det bare nedover en annen gangvei hjem igjen. Denne runden er 8,9 km, akkurat passe formiddagstur.

På sykkel blir det mye av de samme veiene, og selvsagt må jeg opp til St. Agnes noen ganger også dette oppholdet. Ikke noe å si på utsikten!

dav

Det ble endel tusener høydemeter i sommer, så jeg er fornøyd. Nå blir det styrketrening t inne, og kondisjonen tar jeg ved romaskinen eller på en spinningsykkel. Da håper jeg du er igang også. God høsttrening.

Reklamer
Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Høyt og lavt

Klatreparker er etterhvert blitt svært populære,og de er ikke bare for barn,nei! Jeg har nettopp fylt 70, og et gaveønske var et besøk i en klatrepark. Det fikk jeg, og NÅ har jeg vært der. Du verden så gøy!!

sdr

Dette er trening for HELE kroppen. Du må smyge, du må klatre, holde deg fast, holde balansen, krype,trekke deg framover……Det er ikke en eneste muskel du ikke får brukt, og attpåtil har du det SÅ moro. Du merker fort hva du trenger å trene på. Jeg vet at fingerstyrken min ikke er slik den var ettersom jeg nå ikke har klatret på 3 år.Det fikk jeg merke, jeg ble sliten i fingrene av å holde grepet i diverse vaiere,tau og stolper. Da vet jeg hva jeg kan fokusere litt ekstra på framover. Har du ikke prøvd et besøk enda, så er det bare å ønske seg et. Det er like moro for 70-åringer som 10-åringer.

dav

Utfordringer trenger man i alle aldre. …..og er du litt usikker på høyder,så finnes det ruter i mange forskjellige vanskegrader og høyder. Sikkerheten er godt tatt vare på,og hjelp får du om du trenger det. Gjør det da vel!!

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Terrengsykkel eller landevei

Jeg har både terrengsykkel og landeveisykkel….-hva er best?Det kommer helt an på DEG!! Jeg bruker begge sykler her hjemme, og utfordringene ligger i å velge rute for dagens tur. Jeg er ganske prioritert ettersom jeg har skog og skogsveier rett i nærheten,så da er det bare å velge. Egentlig liker jeg begge sykler like bra! Jeg føler at treningen blir litt forskjellig med de to syklene.Jeg bruker ikke sykkelsko på terrengsykkelen, for jeg synes at jeg har bedre kontroll på skogsveier/stier med vanlige joggesko. På terrengsykkelen synes jeg at overkroppen aktiveres mer.Det er røtter,steiner og ujevnt underlag du må forsere, og du vil jo helst holde deg på sykkelen. Men selvsagt kjenner du det i lår også, og beina aktiveres ved å holde balansen.På landeveisykkelen blir det pulsen som er mer i fokus. Du kan sykle lange flate strekninger og få pulsen skikkelig opp, eller tråkke hardt opp en bakke. Uansett blir det trening om du legger opp til det. Jeg sykler for å trene, ikke for å sykle tur. Det er blitt mange fine sykkelveier etterhvert, og det er ikke alltid nødvendig å sykle på vei med mye trafikk. Problemet er gang/sykkelveier. Dem holder jeg meg unna, der er det altfor mye stopp pga folk,hunder,etc til å få trening ut av det.

IMG_20180603_145508

Klar for tur med landeveisykkelen.sdr

På tur innom Lillestrøm med terrengsykkelen.

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Sykling og ferie

Jada, jeg holder på med både sykling og annen trening, selv om det er lenge siden sist jeg skrev her.

Ferie har man hele året når en er pensjonist, og ferie for meg er å være i aktivitet. Da trives jeg best. Etter en skikkelig svett eller slitsom sykkeløkt , hvor pulsen er høy og viljen driver deg framover(oppover), da er jeg fornøyd. Selvsagt har jeg vært i Frankrike og syklet,opptil flere ganger dette første halvåret . Der har det vært unormalt kjølig på forsommeren, men det er fint sykkelvær. Det blir til at jeg sykler på faste veier og ruter, men det gjør meg ikke noe. Jeg sykler alene,og det kan jo skje at jeg f.eks. punkterer!Men det er mange syklister på veien, og jeg er overbevist om at skjer det noe så får jeg hjelp. Syklister stopper og prater f.eks på toppen av lange bakker….og dem er det nok av…..og de (syklistene altså)er i alle aldre, men slett ikke så mange damer. IMG_20180401_115420

Veien opp til Castellar har ikke den flotte utsikten,er heller ikke særlig bratt og en fin formiddagstur uten mye slit. Selve byen(stedet) er koselig som mange av de små stedene her.Herfra kan man komme videre til Castellan,Sospel eller hvor man ønsker(nesten).

 

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Januar

Føler du deg oppblåst, tung, daff etter jula? Du er ikke alene. Etter mye fet og tungt fordøyelig julemat, er det ikke noe rart at man kjenner på seg at nå er det nok.Det er derfor det er så mange på treningssentrene på denne tida, men på langt nær de fleste holder ut veldig lenge.

Selvsagt skal man kose seg med alt det gode jula har å by på, men jula behøver jo ikke vare langt utover i januar!  Klarer du ikke å la restene være, så fjern dem!

Julematrester kan fryses, og kaker og annet godt kan du fjerne . Sett det et sted du ikke har så lett tilgang til om du ikke klarer å holde deg unna.

Så var det treningen da. Ikke ha mål som er uoverkommelige og altfor ambisiøse. Da går du lei. Kortsiktige lettoppnåelige mål er tingen. Begynner du på treningssenter, er det lurt å trene sammen med noen som også vil ha resultater. Bruk tida til trening, ikke til prating i tide og utide. Fortell noen om målet ditt, da er det lettere å holde motet oppe.Du vil jo gjerne at de skal vite at du klarte målet ditt……eller?

Litt trening   er bedre enn ikke noe. Ta en uke om gangen, og noter deg hva du klarte. Uka etter klarer du kanskje litt mer. La de første ukene være tilvenningsuker. Du vil selvsagt bli støl, men det er ikke farlig. Begynn lett, og med mange repetisjoner. Uansett hvor travelt du har det, klarer du å få inn litt trening om du virkelig vil.Skal du samtidig få av en kilo eller to, så husk at du ikke må belønne deg med «noe godt» i form av sjokolade eller annen snop etter treningen. Som drikke trenger du bare vann.  Skal du og venninnen på kafe etter treninga, så kan du jo ta svart kaffe istedetfor kaffe latte (som gir mange unødvendige kalorier).

Trening kan bli morsomt om du kommer over den første kneika. Du kan hvis du virkelig vil. God trening da…………..og lykke til med et aktivt år!

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

JULEPRESANG

Gi en julepresang til noen du er glad i. En presang som kanskje kan inspirere til et sunnere og sterkere liv, i god form og med god helse.

Send meg en mail om du er interessert.

Hilsen Marit

Publisert i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

Trening og trening.

I september og januar fylles treningssenterne opp av entusiastiske nye medlemmer som skal gjennomføre sine gode forsetter: Bli slank og komme i form, helst superform, på kort tid!

Nå er det november, og flere har allerede gitt opp. Grunnen? Jo, de får jo ikke fremgang, OG SIER : DET HJELPER JO INGEN TING! Da tenker jeg: Det er ikke så rart. Mange går fra det ene apparatet til det andre, og gjør litt her og der, noen går sammen og bruker mesteparten av tida på å prate eller vente, mange vet ikke engang hvilke muskler de trener ved de forskjellige apparatene. OG mange gjør øvelsene feil!!

Er det noe rart de ikke får fremgang!? Trening  handler om å bli bedre på det du trener på, uansett om det er styrke eller kondisjon. Dersom du ikke har en klar formening om hva du vil forbedre, eller vet hvilke øvelser du må velge, da blir du ikke bedre.

Du må slite litt for å bli bedre, det krever innsats, og du må utsette musklene for en belastning de ikke er vant med. Det er en god investering å spandere på seg noen timer med en PT hvis du er usikker. Da lærer du å bruke apparatene riktig. I bøkene våre, Styrketrening og kosthold for voksne mannfolk,og Styrketrening og kosthold for voksne kvinner, står alt du trenger av øvelser.

Du må sette deg et MÅL for treningen, for hver uke eller hver måned. Et mål som er oppnåelig. Klarer du ikke EN armheving, kan målet være å klare nettopp det. Deretter må du trene de riktige øvelsene i forhold til målet ditt. Du får fremgang dersom du virkelig vil! Men husk, du må ha litt tålmodighet, det er ikke gjort på to uker å komme i superform.  Bruk 3-4 øvelser hvergang du trener en muskel eller muskelgruppe. Serier og repetisjoner tilpasses hvilket mål du har.

Alt dette finner du i bøkene våre…kanskje en julepresang til deg selv?

Lykke til, og god trening også i november og desember. Det gjør så godt for kropp og sjel, og tenk hvor fornøyd du kan være med deg selv!

Publisert i Uncategorized | 1 kommentar